Eet

Het effect van voeding op onze gezondheid wordt vaak onderschat.

Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het bewust omgaan met voeding!

Wat is goede voeding?

Het is moeilijk om hier antwoord op te geven. Er zijn veel verschillende soorten voeding en er zijn veel verschillende mensen. De media heeft het voornamelijk over generalisaties: product X is goed voor iedereen van 0 tot 100 jaar. Factoren als lichaamsbouw, afkomst, geslacht, lengte, gewicht, spiermassa, vetmassa etc. worden bij die generalisaties over het hoofd gezien, terwijl ze een bepalende rol spelen. Een voedingsadvies is altijd een persoonlijk advies!

Toch is het mogelijk om een aantal (basis) tips voor goede voeding te geven :

1. VERMIJD “WITTE” KOOLHYDRATEN

Witte koolhydraten hebben een slechte invloed op het niveau van je bloedsuiker en vergroten de kans op diabetes aanzienlijk.
Als je niet zonder witte koolhydraten kunt/wilt, kies dan voor oergranen zoals quinoa, amaranth en kamut. Deze zijn makkelijker verteerbaar.

2. EET GEVARIEERD

Veel mensen hebben het idee dat ze gevarieerd eten.
Schrijf eens elke dag op wat je eet en doe dit 1 maand lang. De kans is groot dat je tot de conclusie komt dat dat eigenlijk erg tegenvalt.

Zorg dus voor meer variatie door voor elke maaltijd 5 versies te maken:

5 verschillende ontbijten
5 verschillende lunches
5 verschillende diners

Wanneer je deze afwisselt, krijg je 5 x 5 x 5 = 125 verschillende combinaties. Zo zorg je op een eenvoudige manier voor de nodige variatie!

Zorg tevens dat je in kleuren eet, des te meer kleur op je bord, des te gezonder eet je.

LET OP! 

De basis voor elke maaltijd is: groente, bonen/peulvruchten, eieren, fruit, vis (wild gevangen) en vlees.
Eet koolhydraten (rijst, zoete aardappels, quinoa, amaranth, kamut) bij voorkeur tijdens de lunch en NIET tijdens het avondeten.

3. DRINK GEEN CALORIEËN

Vermijd softdrinks zoals cola, sinas en 7-up. Naast de enorme hoeveelheid aan suikers, zijn deze dranken ook nog eens ontzettend zuur en neemt bij het drinken van slechts 1 glas de kans op ziekte al aanzienlijk toe. Vermijd ook light producten! Deze zijn zo mogelijk nog slechter dan de niet-light dranken. De verzuring zorgt ervoor dat je spieren zwaar aanvoelen waardoor het moeilijker/zwaarder is om te bewegen/sporten.

Drink 2 tot 4 liter WATER per dag (lichaamsgewicht in kg / 20 = X liter per dag)

Door veel water te drinken stimuleer je de ontgifting van je lichaam en zorg je voor het behouden van een gezond gewicht. Ook versterk je het immuunsysteem waardoor de kans op ziektes vermindert

4. EET 1 x PER WEEK ALLES WAT JE WILT

Ga 1 keer per week helemaal LOS!

Met slechts één voorwaarde: begin met een ontbijt rijk aan EIWITTEN.
Bijvoorbeeld: een boerenomelet van minimaal 2 eieren, een eiwit smoothie, yoghurt of kwark.

Na het ontbijt eet je tot de avondmaaltijd (inclusief dessert) alles waar je trek in hebt.

Als je dit 1x per week doet, heeft dit een positief effect op je verbranding.

 

 

Leave a Comment