Ontspan

Ontspannen

Dat ontspanning een belangrijk onderdeel is om balans te houden tussen werk en privé weet iedereen. Maar om deze kennis daadwerkelijk om te zetten in gedrag, daar ligt vaak de uitdaging. Ontspanning wordt vaak gezien als een bijzaak of zelfs luxe; je weet dat het belangrijk is, maar het heeft vaak geen prioriteit.

Ontspanning kost tijd, en tijd is kostbaar. Maar wanneer je niet in staat bent je tijd effectief en efficiënt te besteden, bijvoorbeeld omdat je met te veel stress kampt, je overspoelt raakt door gedachten of overspannen bent, dan heeft de beredenering om geen of weinig tijd te besteden aan ontspanning totaal geen meerwaarde.

Door mijn burnout een aantal jaren geleden heb ik ervaren hoe belangrijk ontspanning is. Sinds ik op regelmatige basis mijn lichaam en geest kan ontspannen door onder andere ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga, voel ik dat ik ik zowel mentaal als fysiek meer aankan. De investering van ontspanning betaalt heeft dus een zeer gustig rendement.

Hoe druk je het ook hebt, je kunt altijd wel een deel van je tijd vrijmaken voor ontspanning.

Een aantal Tips:

1. Maak in je lunchpauze even een korte wandeling van 10 minuten.
2. Ga even rustig zitten en focus je op een rustige ademhaling
3. Begin met Yoga
4. Pak een boek en lees even een hoofdstuk en laat je meenemen in je fantasie.
5. Zorg eens voor een goede nacht rust (ook wel slapen genoemd)

Deze korte pauze van je drukke bestaan leidt al snel tot goede ideeën of oplossingen voor dingen waar je daarvoor tegen aanliep. Uiteindelijk zullen deze rustmomenten je arbeidsproductiviteit en energie aanzienlijk kunnen verhogen.

Sportieve, Gezonde en Energieke Groet,

Jørgen Welsink

Personal Trainer en Orthomoleculair Therapeut/Voedingsdeskundige

Leave a Comment